ترخيص با بازرگاني ماندگار
حمل و ترخيص كالا
حمل و ترخيص كالا به فرايندي گفته مي شود كه طي آن كالا هاي وارداتي يا صادراتي را به پايانه هاي گمركي منتقل مي كنند و در آنجا طبق روال گمرك تخليه و به سمت انبارهاي گمرك حمل مي نمايند. در ادامه پس از گرفتن مجوز هاي لازم و پرداخت هزينه هاي جاري گمرك، عوارض و حقوق گمركي كه به كالا تعلق مي گيرد كالا آزاد شده و اجازه ترخيص از گمرك پيدا مي كند سپس كالا ها به وسيله سيستم حمل بار و باربري به آدرسي كه از طرف صاحب كالا يا نماينده او ثبت شده است ارسال و به اين ترتيب حمل و ترخيص كالا از نظر گمرك پايان مي پذيرد.
ترخيص كالا چيست؟
ترخيص كالا به فرايندي گفته مي شود كه پس از طي مراحل مختلف آن كالا مجوز ورود يا خروج از كشور را دريافت مي كند و به قول معروف آزاد مي شود. براي آغاز اين فرايند ابتدا بايد صاحبان كالا يا نمايندگان قانوني آن ها در سامانه الكترونيكي گمرك ثبت سفارش بكنند و پس از گرفتن اجازه ورود كالا به كشور ، مشخصات صاحبان حقيقي و حقوقي كالا، نوع كالا و اسناد خريد آن ها از شركت هاي مبدا در درگاه فضاي مجازي گمرك ثبت مي شود و در ادامه اظهار نامه يا سند ارزش گذاري كالا تكميل مي گردد پس از تكميل سند مذكور و دريافت كوتاژ يا كد 14 رقمي، قبض انبار براي صاحبان كالا يا نماينده آن ها صادر مي شود كه در ادامه كالا ها به پايانه هاي گمرك منتقل مي شود تا براي حمل به انبارهاي گمرك تخليه شود. پس از تخليه، كالاهاي تخليه شده به وسيله شبكه حمل و نقل گمرك به انبار مشخص شده منتقل مي شود تا مدارك ثبت شده كالا با مندرجات اظهار نامه به وسيله كارشناسان گمرك تطبيق داده شود.
پس از تاييد گمرك صاحبان كالا يا نمايندگان آن ها در صورتي كه ترخيص كالا نياز به دريافت مجوزهاي مكمل از سازمان هاي ذي صلاح مثل استاندارد، بهداشت، قرنطينه و ... داشته باشند بايد بر اساس روند معمول نسبت اخذ مجوز هاي لازم اقدام كرده و پس از گرفتن مجوز هاي لازم آن ها را به درگاه هاي الكترونيك يا كارشناسان گمرك تسليم كنند تا در صورت نداشتن مشكل كارشناسان ذي ربط نسبت به اجازه ترخيص كالا اقدام كنند پس از صدور اجازه ترخيص صاحبان كالا بايد نسبت به پرداخت هزينه هاي گمركي و عوارض كالا اقدام كنند تا قبض اجازه ترخيص به انبارهاي گمرك ارسال شود و كالا ها به وسيله سيستم باربري به آدرسي كه در اختيار گمرك قرار داده شده است ارسال شود.
شركت بازرگاني ماندگار با برخورداري از تجربه كافي و آشنايي لازم با روند حمل و ترخيص كالا از گمرك مي تواند خدمات خود را با شرايط مطلوب در اختيار صادركنندگان و واردكنندگان كالا ها و خدمات قرار دهد. اين شركت همچنين درزمينه حواله ارزي مانند ارسال حواله يوان به چين و خريد انواع كالا از امارات نيز فعاليت مي كند.
چه مداركي جهت ترخيص كالا در گمرك مورد نياز مي باشد؟
مداركي كه هركس بري ترخيص كالا از گمرك نياز دارد بستگي به نوع كالايي دارد كه وارد مي كند مثلا كالا هاي گروه پزشكي با مواد غذايي مدارك و مجوز هاي به مراتب بيشتري از كالاهايي صنعتي و ساختماني مثال آهن آلات نياز دارند. چون اين نوع كالا هاي براي ورود يا خروج از كشور نياز به گرفتن مجوزهاي مكملي دارند كه تاييد كننده كيفيت و سلامت آن ها باشد و ممكن است به دليل كارهاي اداري بيشتر زمان ترخيص آن ها از حد معمول طولاني تر شود. ولي بطور كلي مداركي كه براي ترخيص كالا بايد تهيه شود عبارتند از : صاحبان كالا براي ترخيص كالاي خود كارت بازرگاني داشته باشند يا ترخيص كالاي خود را به افراد و شركت هايي كه كارت بازرگاني دارند واگذار كنند. اينويس يا سياهه خريد كالا و فاكتور معتبر از فروشنده براي ارائه به گمرك و ثبت در درگاه هاي فضاي مجازي گمرك داشته باشند. پكينگ ليست يا ليست عدل بندي معتبر از فروشنده كالا براي ارائه به گمرك در اختيار داشته باشند.
براي ورود برخي از كالا ها به كشور بايد گواهي مبدا از اتاق بازرگاني كشور مبدا اخذ شود. براي ارائه كالا به گمرك بايد مدارك حمل از جمله بارنامه، قبض انبار و در بارهاي هوايي ترخيصيه هم براي ارائه به گمرك به عنوان مدارك ثبتي كالا فراهم باشد. به اين موارد بايد مدارك و مجوز هاي لازم مربوط به نوع كالاهايي كه اقدام به واردات يا صادرات آن مي كنند هم اضافه مي شود. البته بايد توجه داشت كه هرچند تهيه مدارك فوق شايد به نظر آسان بيايد ولي گرفتن و فراهم كردن اين مدارك نياز به تجربه و آگاهي لازم نسبت به مراحل مختلف ترخيص كالا دارد و هركس نمي تواند به اين دليل كه صاحب كالا است اين كار را انجام دهد چون كوچكترين نقص در مدارك ممكن است باعث لطمه ديدن روند كار و طولاني شدن بار انداز شود كه به طبع به صورت خودكار باعث بالا رفتن هزينه هاي جانبي گمرك و سنگين شدن هزينه ترخيص مي شود. لذا بهترين روش براي صاحبان حقيقي و حقوقي كالاها اين است كه حمل و ترخيص كالا هاي خود را به افراد و شركت هاي معتبر ترخيص كار واگذار كنند و با پرداخت هزينه اي معقول كالاي خود را باسرعت مناسب از مراحل ترخيص عبور داده و از گمرك آزاد كنند.
شركت بازرگاني ماندگار با تجربه طولاني در زمينه حمل و ترخيص انواع كالا هاي صادراتي و وارداتي از آمادگي كامل براي انجام مراحل حمل و ترخيص كالا افراد حقيقي و حقوقي برخوردار بوده و مي تواند در زماني كوتاه و هزينه اي مناسب كالا ها را از پايانه هاي ترخيص كالا عبور دهد.
كنترل هاي گمركي
پس از تكميل مدارك و اسناد كالا بخصوص اظهار نامه كالاها كه در حقيقت اعلام ارزش كالا به مسئولين گمرك براي تعيين عوارض گمركي كالاي مورد نظر مي باشد نوبت به مرحله كنترل كالا به وسيله كارگزاران گمرك مي رسد. در واقع اين مرحله جز مراحل پاياني ترخيص كالا محسوب مي شود. اين مرحله از ترخيص كالا به دو بخش بزرگ پرداخت و صدور سند ترخيص و بارگيري و خروج كالا از گمرك تقسيم مي شود. پرداخت و صدور سند ترخيص به اين معني مي باشد، كه اسناد و مدارك كالا بررسي شده و با اظهارات ذكر شده در اظهار نامه توسط كارشناسان و بازرسان گمرك تطبيق داده شده است. در صورت روشن بودن وضعيت و نداشتن ابهام از طرف كارشناسان و بازرسان گمرك تاييد مي شود.
سپس شماره ارزيابي توسط كارشناسان در اظهار نامه ثبت مي گردد و به طبع پس از آن سند ترخيص كالاها توسط مسئولان گمرگ صادر مي شود. پس از صدور سند ترخيص نوبت به مرحله پاياني و خاتمه ترخيص كالا مي رسد كه بارگيري و خروج كالا از گمرك مي باشد. اين مرحله به اين شكل انجام مي شود كه نماينده يا صاحب كالا پس از دريافت سند ترخيص كالا به صندوق صدور پروانه مراجعه مي كنند و با دريافت پروانه خروج كالا از گمرك، اسناد لازم و مدارك موجود را به دفتر كل انبار ها و واحد خدمات ارائه مي كند و در نهايت پس از رويت اسناد و مدارك به وسيله مسئولان اين بخش كالا آماده بارگيري و حمل به سمت آدرس هاي ثبت شده از طرف صاحبان كالا ها مي شود.
شركت بازرگاني ماندگار با برخورداري از توانايي هاي لازم از نظر تجربه كاري و در اختيار داشتن نيروهاي ماهر مي تواند در زماني كوتاه و معقول كالاهاي صادراتي و وارداتي را به گمركات كشور حمل و ترخيص نمايد.
صدور قبض انبار
يكي ار مراحل مهم در طي فرايند گمركي حمل و ترخيص كالا، دريافت قبض انبار مي باشد. پس از آنكه كالا به گمرك تحويل داده شد بايد قبل از تحويل به انبار تخليه شود اين كار ممكن است به دو شكل انجام شود. اول آنكه اگر كالا كم وزن و كم حجم باشد و قابليت تخليه در انبار را داشته باشد. به طرف انبار هاي مشخص شده حمل مي شود و در آنجا تخليه شده و در انبار قرار داده مي شود. در حالت دوم كالا وزن زيادي دارد و به وسيله كانتينر هاي بزرگ كه در كشتي هاي بزرگ و اقيانوس پيما قرار داده شده اند به اسكله هاي گمرك منتقل شده و در آنجا با استفاده از جرثقيل هاي بزرگ در فضاهاي مشخص شده اسكله جا نمايي مي شوند تا كار هاي ترخيص آن ها انجام شود سپس در كشنده ها بارگيري شده و به طرف آدرس هاي مشخص شده هدايت مي شوند.
معمولا پس از تخليه بار اسناد ثبتي كالا با بار تخليه شده تطبيق داده مي شود و پس از مطابقت قبض انبار براي صاحب كالا يا نمايندهء قانوني او صادر مي شود و اين قبض بايد تا زمان ترخيص كالا نزد آن ها نگهداري شود. اين قبض شامل اطلاعاتي مانند نام و مشخصات صاحب كالا، نوع كالا، چگونگي بسته بندي كالا و در صورت داشتن بسته بندي درج تعداد آن ها، وزن كالا، تاريخ دقيق تحويل كالا و ... مي باشد.
شركت بازرگاني ماندگار به دليل برخورداري از شرايط مناسب براي حمل و ترخيص بار مي تواند كالا هاي صادراتي و وارداتي را در يك زمان مناسب و معقول ترخيص نمايد. شركت بازرگاني ماندگار در زمينه واردات انواع كالا از دبي و امارات نيز فعاليت مي كند.
برچسب: ،
ادامه مطلب